سال 2020 با تمام مشکلات در حال رسیدن به روزهای پایانی خود میباشد. سال 2021 با نوید واکسن نزدیک شده و البته چالشها و فرصتهای خودش را به همراه خواهد داشت. برای صاحبان کسب و کار و متخصصان بازاریابی و مارکتینگ شناخت ترند و روند سال 2021 مهم است. از نظر بسیاری از کارشناسان دیجیتال مارکتینگ این پنج مورد میتواند به ترند سال 2021 تبدیل شود.
1- کوکی های شرکت ثالث یا third-party cookies
دنیای تبلیغات آنلاین با سرعت بسیار بالا در حال تغییر است. یکی از مهمترین این تغییرات عدم پشتیبانی گوگل کروم از third-party cookies از سال 2022 میباشد. این موضوع شیوه تبلیغات متمرکز بر روی هدف خاص را دستخوش تغییر میکند. در حقیقت بخش بزرگی از دیجیتال مارکترها در مورد راه اندازی کمپین برای دستیابی به اهداف تبلیغاتی با لغو این موضوع دچار سردرگمی شده اند.
به عبارتی سال 2021 تنها شانس باقی مانده برای بازاریابهای دیجتالی هست، که برای بازاریابی و تبلیغات هدفمند، بدون بهره بردن از کوکی شرکت ثالث اقدام کنند. این را میتوان به عنوان آخرین فرصت تمرین برای ورود به دنیای بدون third-party cookies در نظر گرفت. لذا یکی از مهمترین ترندهای سال 2021 ایجاد کمپینهای هدفمند با روشهای جدید خواهد بود. این موضوع باعث رقابت سختتر در مارکتینگ میشود. به طور حتم آشنایی با بازاریابی مدرن یکی از مهمترین چالشهای پیشروی توسعه دهندگان کسب و کار است.
2- ویروس کرونا و تاثیرات آن بر اقتصاد و بازار
به طور حتم اکثر محققان در مورد این موضوع اتفاق نظر دارند که دنیا به روند اقتصادی قبل کرونا برنخواهد گشت، جهان ما بهبود مییابد ولی بعد از بهبودی وارد روند متفاوتی از اقتصاد خواهیم شد. لذا توسعه دهندگان کسب و کار باید این سوال را از خود بپرسند:
کدام یک از رفتارها و انتظارات مشتری باقی مانده و کدام یک تغییر مییابد؟ پاسخ این سوال به توسعه بازار کمک میکند تا منابع لازم را جمع آوری نماید.
به طور مثال یکی از مواردی که مطمئنا بعد از کرونا نیز وجود خواهد داشت، بحث دورکاری است. این امر سبب پیدایش نیازهای جدید والبته حذف بخشی از نیازهای قدیمی خواهد شد. لذا یکی از مواردی که سال بعد به عنوان ترند مطرح میگردد، تغییرات بر اساس بعد و قبل کرونا میباشد.

3- تبلیغات در کسب و کار به دنبال خریداران است
اپیدمی مانند یک جرقه برای رشد تجارت الکترونیک بود. این امر تاثیر بالای بر روی بودجه جهت تبلیغات و بازاریابی دیجیتال داشته است. به طور مثال آمازون در دنیا و دیجی کالا در ایران خریدار بیشتری جذب کردند. طبق آخرین آمار تبلیغات در پلتفرمهای تجارت الکترونیک 39 درصد در سال 2020 افزایش داشته است و انتظار میرود در سال 2021 نیز 30 درصد رشد داشته باشد.
در این امر پلتفرمها و سایتهای تجارت الکترونیک با شناخت و هدفگیری درست، به مشتری های بیشتر دست پیدا کرده اند. لذا در سال 2021 راه اندازی بیشتر پلتفرمهای مخصوص تجارت الکترونیک در کسب و کارها مورد توجه قرار خواهند گرفت.
4- همکاری برندها با یکدیگر
همکاری برندهای فروش با یکدیگر یا همکاری کسب و کارهای مختلف با سلبرتی ها یک ازموارد رو به رشد در چند سال اخیر بوده است. لذا این امر سبب شده تا شرکتهای مختلف حصار خود را کنار بزنند و با برندهای مختلف همکاری نمایند. چراکه اینگونه شبکه ارتباطی بزرگتری در اختیار یک کسب و کار قرار میگیرد.
به طور مثال همکاری آدیداس با لگو(تولید کننده اسباب بازی لگو که امروزه در بین بزرگسالان نیز محبوب است)، این ترکیب و همکاری باعث توجه رسانه و شبکه های مختلف اجتماعی میگردد و افزایش بازاریابی متقابل (منظور cross marketing است، یعنی شما به مشتریان همکار تجاری خود دسترسی پیدا کرده و همکار شما نیز به مشتریان شما دسترسی مییابد)به دنبال خواهد داشت. انتظار میرود این امر در سال 2021 افزایش یابد.
5- افزایش بازخوردها به مسائل اجتماعی
یکی از راههای بیشتر دیده شدن برندهای بزرگ، ورود به مسائل اجتماعی روز هست، این مسائل در لحظه توسط افراد جامعه رصد میشود و لذا احساسات مردم در این روندهای اجتماعی درگیر خواهد بود. اتفاقاتی که سبب شادی، غم، هیجان، ترس و خشم در افکار عمومی میشود.
به طور مثال نجات نهنگهای گرفتار شده در یک ساحل میتواند به یک اتفاق اجتماعی بدل گردد. در این بین برندهای بزرگ با ایستادن در جهت احساسات مردم در زمان این اتفاقات اجتماعی میتوانند اثر خوبی از خود بر جای گذارند و همچنین سبب افزایش دیده شدن و بازار یابی کسب و کار میگردد.
در سال 2021 این امر افزایش مییابد و شرکتها در این زمینه سرمایه گذاری خواهند نمود و مسلما یکی از مسائل روز در سال 2021 خواهد بود.
جالب بود